מחקרים

נוגדן ל-CD146 הוביל לדיכוי של מלנומת ענביה

CD146 נמצא כמתווך של תהליכי האנגיוגנזה והחיקוי הוסקולוגני במלנומת ענביה. הנוגדן שלו, AA98, נמצא כמעכב את התהליכים הללו, וכך הוביל לדיכוי של הגידול

13.07.2022, 11:49

טיפול תרופתי נוגד-אנגיוגנזה אינו יעיל בטיפול במלנומת ענביה (uveal melanoma), מכיוון שהטיפול מתמקד באנגיוגנזה בלבד, ולא מטפל בחיקוי וסקולוגני. נכון להיום, אין גישה קלינית יעילה המתמקדת בחיקוי וסקולוגני.

במחקר שממצאיו פורסמו בכתב העת 'Cellular Oncology', החוקרים הראו כי CD146 מהווה מטרה חדשה לעיכוב התקדמות של מלנומת ענביה. CD146 מווסת הן את האנגיוגנזה של מלנומת הענביה, והן את פעילות החיקוי הוסקולוגני.

עיכוב ה-CD146 נעשה על ידי ה-siRNA הספציפיים לו, או נוגדן AA98. לאחר עיכוב ה-CD146, החוקרים בדקו את היווצרות הצינור (Tube formation) ואת הנדידה של ה-primary human retinal microvascular endothelial cells ויצירת מבנים דמויי הצינור, וכן את הנדידה והחדירה של תאי מלנומה ענביה.

המנגנונים הבסיסיים נבדקו על-ידי תספיג חלבון (western blot) ואימונופלורסנציה. לבסוף תאי מלנומת הענביה הוזרקו באופן תת-רשתי לעיניהם של עכברים עירומים, וניתן AA98. צביעת H&E שימשה לצורך קביעת ממדי הגידול, וצביעת CD31-PAS שימשה לצורך הערכת האנגיוגנזה והחיקוי הוסקולוגני.

עיכוב של CD146 מוביל לירידה בהיווצרות הצינור ונדידה של primary human retinal microvascular endothelial cells, והיווצרות של מבנה דמוי-צינור של תאי מלנומת ענביה. CD146 תיווך VEGFR/AKT/p38/NF-κB, וקסקדות אותות של FAK/VE-cadherin היו אחראיות במידה חלקית להשפעות הביולוגיות הללו. חסימה של CD146 על ידי siRNA או AA98 הובילה גם כן לעיכוב בנדידה ובחדירה של תאי מלנומת הענביה, וכך גם את תהליך ה-EMT.

המשמעות הפיזיולוגית של הירידות הללו אוששה באמצעות הדגמת הטיפול עם AA98, אשר הוביל לדיכוי בולט של גדילת הגידול, אנגיוגנזה וחיקוי וסקולוגני. התגובות הללו הושרו באמצעות שתילת תאי מלנומת ענביה לתוך עיניהם של עכברים עירומים.

לסיכום, CD146 הוא מתווך חדש של אנגיוגנזה ושל חיקוי וסקולוגני במלנומת ענביה. הנוגדן שלו, AA98, הוא בעל פוטנציה לפיתוח תרופה חדשה מבוססת נוגדנים לטיפול במלנומת ענביה. החוקרים מוסיפים כי תוצאותיהם קוראות להערכה נוספת של CD146 כמטרה אפשרית לשיפור הניהול הטיפולי של מלנומת ענביה במתאר הקליני.

מקור:

Zhang, R., Chen, X., Chen, S., Tang, J., Chen, F., Lin, Y., Reinach, P. S., Yan, X., Tu, L., Duan, H., Qu, J., & Hou, Q. (2022). Inhibition of CD146 lessens uveal melanoma progression through reducing angiogenesis and vasculogenic mimicry. Cellular Oncology 2022, 1–16.

נושאים קשורים:  מחקרים,  מלנומה של הענביה,  אנגיוגנזה,  siRNA,  מלנומה
תגובות