מחקרים

Sptbn1 מהווה תפקיד בכבד שומני לא אלכוהולי והתקדמות ל-HCC

עכברים שעברו נוקאאוט של sptbn1 היו מוגנים יותר מפני כבד שומני לא אלכוהולי והתקדמות לקרצינומה הפטוסלולרית

03.07.2022, 14:27

כבד שומני לא אלכוהולי (NASH: Nonalcoholic steatohepatitis) מהווה גורם סיכון להתפתחות של קרצינומה הפטוסלולרית (HCC). β-spectrin, המקודד על ידי SPTBN1, נקשר עם HCC.

במחקר שממצאיו פורסמו בכתב העת 'Cancer Research', מטרת החוקרים הייתה להעריך את התפקידים הספציפיים של SPTBN1 בתאי הכבד במקרי NASH ו-HCC באמצעות מודלים של עכברים.

לצורך כך, החוקרים בדקו את ההשפעה של נוקאאוט Sptbn1 בכבד של עכברים (LSKO mice). החוקרים בחנו את ההשפעה של משטרי תזונה המעודדים NASH – דיאטה מרובת-שומן (HFD) או דיאטה מערבית (WD), ואת תוצאי ה-HCC, שהושרה על ידי diethylnitrosamine (DEN). בהתבסס על הפנוטיפים של העכברים הללו, החוקרים בדקו את ההשפעות התרפויטיות של  knocking down Sptbn1 באמצעות siRNA.

תוצאות המחקר הראו כי עכברי ה-LSKO היו מוגנים מפני השמנת יתר ו-NASH בעקבות HFD. לעכברי הביקורת, להם ניתן siRNA הממוקד ל-Sptbn1, היו מוגנים מפני התפתחות של NASH כאשר צרכו HFD. הפנוטיפים של NASH בעקבות WD הופחתו לאחר מתן של siRNA ממוקד ל-Sptbn1. נראה כי עכברי ה-LSKO היו מוגנים יותר מפני HCC בעקבות HFD: אחד מתוך ארבעת עכברי הביקורת של HFD פיתח גידולים בכבד, אך אף לא אחד לא מת משלושת עכברי ה-LSKO.

מכיוון ש-HCC בעקבות HFD הוא מצב נדיר בעכברים החוקרים בדקו HCC המושרה על ידי DEN. עכברי ה-LSKO אשר נחשפו ל-DEN, עם או ללא WD, היה בעלי סרטן חמור פחות מאשר העכברים מזן הבר (wild type). בהשוואה ל-HCC בעכברי הביקורת, מספר גידולי הכבד בעכברי ה-LSKO היה נמוך יותר, ממדי הגידולים היו קטנים יותר, והגידולים שגשגו פחות, בהתבסס על עוצמת הכתמת ה-KI67. יתר על כן, פתולוגיית הכבד הכללית הייתה פחותה יותר.

לסיכום, ממצאי המחקר מצביעים על כך ש-SPTBN1 מהווה מטרה פוטנציאלית להתערבויות טיפוליות לכבד שומני שאינו אלכוהולי, ובמניעת התקדמות לקרצינומה הפטוסלולרית. מכיוון שישנם טיפולי siRNA אחרים הניתנים בהזרקה המאושרים למחלות כבד, יש צורך ביישום של טיפולים מבוססי siRNA המתמקדים ב-SPTBN1 במסגרת ניסויים קליניים.

מקור:

Yang, X., Rao, S., Xiang, X., Ohshiro, K., Latham, P., Shetty, K., & Mishra, L. (2022). Abstract 1821: SPTBN1 Is a potential target to prevent progression of steatohepatitis to hepatocellular carcinoma. Cancer Research, 82(12_Supplement), 1821–1821.

נושאים קשורים:  מחקרים,  קרצינומה הפטוצלולרית,  כבד שומני,  RNA,  מחלות כבד
תגובות